Finale races,
2 weekenden achter elkaar was ik druk met de laatste races van het seizoen.
7 en 8 Oktober stond er een dubbel race weekend van de Yamaha Cup R125 op het programma met in het totaal 4 races op 2 verschillende layouts in Assen.
Op zaterdag werd er gereden op een bekende layout waar ik mij erg op thuis voelde. Dat was goed te zien en ik verbeterde mijn eigen pr met dik 2 seconden wat in de races resulteerde in een 13e en 14e plek nadat ik al op een 16e plek had gekwalificeerd.
De zondag is een ander verhaal, in de ochtend was er een natte baan met een zeer lastige layout. Hier zat ik eerst nog netjes tussen mijn concurrenten en was het stuivertje wisselen wat posities betreft.
In de kwalificatie was er een droge baan en dat betekent dat er meer mogelijk is en de tijden worden aangescherpt, helaas lukte het mij niet om de switch te maken. Ik verbeterde wel maar minder dan de rest. Ook in de races helaas niet het gewenste resultaat behaalt, race 1 en race 2 een P17.
Eind stand in het kampioenschap een 17e plaats, niet wat we vooraf verwacht hadden maar wel tevreden mee. Constant een verbetering.
15 Oktober stond de finale race dag van de Super Sport 125 op het programma. Hierin was ik vorig jaar de Nederlands Kampioen. Dat was vooraf de wedstrijd al duidelijk dat dat niet zou gaan lukken dit jaar, maar een podiumplek zit er nog in.
De wedstrijd is in Emmen, een baan die mij wel lekker ligt. Op de heen weg nog wat regen gehad en daar aangekomen een natte baan, maar het waait vrij hard en de zon begint te schijnen. Het droogt!!
Vrije training nog een beetje vochtige baan maar lekker op de motor en rustig aan het tempo opgevoerd.
1e kwalificatie de goede weg voort gezet en een 6e tijd voor mij, toen een mega hagel bui die een verbetering in de 2e kwalificatie onmogelijk maakte. Iedereen wel gereden maar een natte baan, dus geen verbeteringen.
Race 1 met een goede start gelijk een plek gewonnen en in een sterke race heb ik deze niet meer afgegeven en bijna nog een poging voor p4 kunnen doen maar de race was net te kort. Maar zelfs nog een dikke verbetering in de ronde tijd. P5
Race 2, bijna identieke start als de eerste race, weer een plekje gewonnen ook nu weer de positie kunnen behouden en ook weer de tijd aan kunnen scherpen. Wederom P5
Met deze verdiende punten een 3e plaats in het kampioenschap kunnen veilig stellen!!
Bij deze weg wil ik al mijn sponsoren bedanken als ook de leden van de Club van 34. Zonder deze mensen is het allemaal niet mogelijk om dit te kunnen doen.
Groetjes Daniek,
Race 3
The Race Factory in Vledderveen.
Het is een lange rit naar Vledderveen, maar daar ligt wel een mooi circuit wat het wel de moeite waard maakt.
Eerst heb ik 2 trainingen, i.v.m. met het weer zijn de sessies in gekort naar 10 minuten wat helemaal niet erg is want het wordt een lange dag.
Dan was het tijd voor de kwalificaties, ik rijdt goede tijden. Iedere x weer een verbetering. Alleen mijn linkerbochten lopen niet lekker en laat hier wat tijd liggen op mijn concurrentie, maar toch een 4e startpositie voor de races.
Race 1 en race 2 zijn nagenoeg identiek, goede starts maar in bocht 1 druk ik niet door en ben daardoor gelijk op een paar meter achterstand, en mede door de linkerbochten in deze baan zit er niet veel meer in dan de races goed te finishen. Met een klein gelukje in race 1 doordat de koploper onderuit was gegaan ben ik 3e geworden en in race 2 als 4e gefinished. Met een 4e dag positie als uitslag.
Race 3
Yamaha R125 cup in Veldhoven.
Zaterdag 17 Juni zou een warme dag worden. Op vrijdag de 16e was er gelukkig nog een vrije trainingsdag waar ik mooie stappen heb gemaakt en erg tevreden over was. De motor goed afgesteld wat betreft de tandwielen.
Dan de race dag.
Q1: de temperatuur valt nog mee en vrij snel al een goede tijd neer gezet, de grip is nog even zoeken maar dat geld voor iedereen. Tevreden maar er zat meer in!
Q2: paar dingetjes verbeterd en de grip was beter met meer vertrouwen. Mijn tijd van de dag van te voren ook zelfs verbeterd. Super blij mee!
Race 1: de lampen gingen uit en ik was goed weg. In bocht 1 goed laten staan, met wel een kleine botsing tot gevolg. Beide overeind gebleven maar toch net de aansluiting verloren met de gene voor me. En dan wordt het een moeilijke race, uiteindelijk kwam ik wel weer steeds wat dichter bij de gene voor me maar het was net niet genoeg. P17 en mijn persoonlijke tijd weer verbeterd.
Race 2: ik had hier ook weer een super mooie start en met een mooie bochten snelheid buiten om heb ik er nog 3 ingehaald maar helaas net niet kunnen vast houden, ondertussen heb ik wel veel last van de lange dag en de hitte, wel constant gereden en gevochten voor wat ik waard was. Het was wel een mooie Race gereden. P16
Helaas geen punten verdient!
Zaterdag 06-05
Een wedstrijd dag in Assen in de Super sport 125 van The Race Factory
De weersverwachting wisselde per minuut, gelukkig de trainingen in de ochtend met een stralend zonnetje verreden.
Ook de kwalificaties waren nog droog, maar het weer werd wel wat dreigender. Het ging allemaal super goed en goede tijden kunnen rijden.
Maar toen was het tijd voor race 1, het begon een beetje te druppelen. Ach een paar druppels is nog geen reden tot paniek. Alleen toen we de baan op mochten begon het pas echt te regenen , zo heftig zelfs dat de start werd uitgesteld.
Uiteindelijk nog steeds in de stromende regen van start, het duurde even maar uiteindelijk kreeg ik een goed gevoel. ik kon helaas geen aanval meer doen voor de 3e plaats.
Race 2e, de regen was gestopt maar de baan is klets nat. Een goede start en gelijk een goed tempo, ik kon de kop goed volgen en de hele race de 3e plaats kunnen verdedigen.
Met een 4e en 3e plaats was het goed voor een 3e plaats in het dag klassement.
Race 2 yamaha r125 cup
Zaterdag 13 mei was het weer tijd voor de 2e race van de Yamaha cup. Er was geen training meer maar ik moest gelijk aan de bak in Q1 en na een paar rondes gelijk al een super gevoel en flinke stappen gemaakt. Ik zat lekker in de groep en was zeer tevreden 13e tijd . Q2 ging nog beter mijn pr verbeterd maar de andere verbeterden ook en ik mocht starten van een mooie p16.
Race 1, we hebben op tip van andere het voortandwiel gewisseld, ik had geen super start maar zat wel mooi bij de rest. Helaas na een paar rondes de rode vlag door een crash van 2 andere rijders. Herstart dus, de race werd ingekort naar 10 rondes. Mijn start was wel wat beter maar helaas omdat we het tandwiel gewisseld hadden moest ik teveel nadenken waardoor het niet echt lekker ging. Wel als 13e gefinisht. En 3 punten.
Race 2, we hebben tandwiel weer terug gewisseld maar dat was ook weet niet heel slim achteraf omdat ik weer allemaal moest nadenken. Maar goed, ik had een super start maar helaas in bocht 1 was het priegelen en duwen waardoor ik net de plekjes weer verloor die ik juist had gewonnen in de start. Rest van de race weer teveel nagedacht waardoor ik net de aansluiting met de 2 voor mij verloor. Uiteindelijk als 16e gefinisht. Ik kijk terug op een zeer mooie dag waar ik erg tevreden over ben. Ben voor het eerst niet gelapt door de kopgroep wat normaal bij de yamaha cup wel zo was. Ik heb mezelf super verbeterd op naar meer!!
Race 1 Assen, 02-04-‘23
De dag ervoor een natte voorjaarstraining gehad. Deze ging wel goed, niet te veel risico genomen maar mezelf wel steeds verbeterd. Regen is nu eenmaal niet mijn ding sinds mijn chrash vorig jaar in Spa. Er waren vandaag ook vele valpartijen, ik ben misschien wat voorzichtig maar heb wel alles heel gehouden.
De race dag! Na een hele natte dag en een zeer koude nacht, begonnen we met een vrijetraining. Deze was ook vrij koud maar gelukkig wel weer droog. Geen super tijd neergezet maar het ging voor mijn gevoel lekker. Het was tijd voor Q1, een aantal dingen verbeterd en een redelijke tijd neergezet maar ik was niet echt tevreden 17e tijd.
Q2 ik had alles waar ik wat tijd mee verloor op rijtje gezet en uiteindelijk tijdens het rijden aan gewerkt, het ging steeds beter en had echt een goed gevoel. Alles waar ik van te voren naar had gekeken waar ik aan zou werken was verbeterd behalve mijn rondetijd waar ik erg van baalde. Op de punten waar ik van te voren juist goed reed verloor ik nu weer tijd. Ik was niet tevreden maar het was helaas niet anders. D’r overheen zetten en voorbereiden voor race 1 waar ik mocht starten vanaf P16.
Ik had een super start en won gelijk 2 plekken. Helaas net niet de aansluiting kunnen houden, mijn eigen tijden wel kunnen verbeteren maar niet de positie kunnen rijden wat ik van mezelf voor de dag had verwacht. Uiteindelijk op 16e plaats gefinisht.
Race 2, ik start vanaf P17 ik had echt een nog betere start helaas in bocht 4 was er een flinke crash van 5 man waar ik gelukkig niet bij betrokken was maar er wel een rode vlag door kwam. Dat betekent een herstart. Tijdens de herstart stonden er een aantal rijders niet op de juiste plek waardoor ik ook niet op mijn eigen positie kon staan en ik niet eens op een startplek stond maar gewoon ergens op de baan. De organisatie zag het maar ging gewoon starten omdat het anders alleen maar langer duurde (vertelden ze na afloop toen ik verhaal ging halen). Ik zat daardoor niet met mijn hoofd bij de start waardoor ik bij deze race ook de aansluiting verloorde. Dit is helaas niet anders deze race ook op p16 gefinisht en helaas geen punten behaald.
Ik had zelf te hoge verwachtingen van mezelf wat dus erg tegen viel. Ik ben dus niet heel erg tevreden over dit weekend maar het ging wel gewoon goed. Nu op naar de volgende race. Aankomende zaterdag hebben we race van The Race Factory in Staphorst, Super sport 125.
Race 1 supersport 125 , Staphorst straten circuit.
Het was een super kort baantje met veel bochten, wat juist goed voor me is om dingen beter te leren. Fp1 Even de baan leren, een lastig parcour met een paar hele krappe bochten. Ik zat er al gelijk lekker in en ging ook best goed. Fp2 mijn tijd al met 2sec verbeterd, maar d’r zat meer in. Q1 ik kon mij best goed op trekken aan de rest in verbeterde mijn tijd ook weer.Q2 ging nog beter en probeerde op een aantal punten te letten en dat ging gelijk al best goed. Uiteindelijk P3.
Toen was het tijd voor race 1 , ik starte vanaf p3, de lichten gingen uit en ik had KOPSTART !!!! met andere woorden, ik dook als eerste de 1e bocht in. Ik was daardoor erg onder de indruk dat ik niet op de rest van de race lette en dus niet het juiste tempo kon rijden als in de kwalificatie. Helaas niet de 1e positie kunnen behouden en door een valpartij van een van mijn concurrenten werd de race vroegtijdig afgevlagd, deze race op een 2e plek afgesloten. Race 2, mijn start was wat minder en na een flink aantal rondes werd ik erg moe omdat de baan echt pittig was en ik al genoeg sessies d’r op had zitten. Deze race ook op een 2e plaatst afgesloten.
Dag uitslag ook een mooie 2e plek en een super gevoel weer. Deze dag reed ik totaal anders dan vorige week, op een goede manier!